Att din webbplats syns högt upp i sökresultaten är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att få in mycket trafik från människor som är intresserade av den tjänst eller produkt som ditt företag erbjuder. Det finns olika sätt för dig att synas på Google, de två sätten man brukar tala om är annonser och organiska resultat.
När du Googlar på en tjänst eller produkt kommer troligtvis de länkar som är placerade högst upp i sökresultaten vara markerade med Annons, dessa kallas Google Ads. Det innebär att det är en betald annonsplats, någon har betalat för att få en synlig plats högt upp.
Google Ads fungerar på så vis att du betalar för varje gång någon klickar på din annons i sökresultaten, denna kostnad är något som kallas för CPC, kostnad per klick. Vad kan man då tänkas få betala för en plats så högt upp på Google?
Att synas på Google kostar i genomsnitt 4,09 – 8,18 kr per klick i Google Ads. Det finns branscher där konkurrensen är lägre och kostnaden för att synas på Google kan där ligga på 2–5 kr per klick, även så lite som tiotals ören. Medan du inom andra branscher kan behöva betala bra över 100 kr per klick. Kostnaden kan alltså skilja sig väldigt mycket beroende på bransch och konkurrens.
Är det gratis att synas på Google?
Det kan absolut vara kostnadsfritt att få din hemsida att synas högt upp i Googles sökresultat. Det kallas SEO vilket står för Search Engine Optimization, på svenska heter det sökmotoroptimering vilket även kan förkortas sökoptimering.
Det finns däremot inga genvägar eller magiska lösningar som gör att din hemsida kommer synas organiskt i sökresultaten med hjälp av sökoptimering, ska det ske gratis är det du själv som kommer behöva göra jobbet för att sökoptimera din hemsida.
Många tänker nog på Google som något vi bara använder för att söka och finna information om vardagsproblem och världsliga frågor. Men, för er som företag krävs det att du tänker på hur människor faktiskt använder sig av Google för att hitta till just dina produkter eller tjänster. För att lyckas med detta finns det ett flertal verktyg som kan hjälpa dig att optimera din hemsida till att ranka högt i Googles sökresultat.
Även om den enorma sökmotorn kan kännas som en hink fullproppad med innehåll så är den utformad av organiserade system som avgör vilken hemsida som prioriteras framför andra. Nedan kommer vi ge dig 7 tips på olika resurser och hur du använder dem för att få din hemsida att synas gratis på Google, och därmed öka din trafik.
Så syns din hemsida på Google 2021 – 7 tips
1. Skapa bra och anpassat innehåll
Det här skulle vi säga är den viktigaste delen när det kommer till din ranking på Google. Olika faktorer såsom kvaliteten samt längden på det innehåll du har på din sida har en väldigt stor avgörande roll när det kommer till vilken rankning din sida kommer kunna få av Google. Innehållet du har på din webbplats olika sidor ska vara unikt och givande för att gynna Googles användare och därmed dina potentiella kunder.
Vad du bör fokusera på är att skapa och anpassa innehållet på din sida och matcha det mot användarnas sökfrågor på Google, alltså det de söker efter. Detta är något som kallas SEO-content och benämns även i termen SEO-text.
En text som är SEO-vänlig innebär att den är skriven så att sökmotorn tycker det är tydligt vad texten handlar om och att den är så bra att den förtjänar en hög rankning i sökresultatet när ämnet som din text berör söks efter av Googles användare.
När det kommer till SEO-text kan du tänka “ju längre och beskrivande, desto bättre”, så länge det är bra innehåll. Tänk på att försöka hjälpa din målgrupp genom att skapa kvalitativt innehåll som besvarar deras sökfrågor. Att skriva SEO-vänligt innehåll betyder att du skriver för två typer av läsare samtidigt: den mänskliga användaren med bristande koncentrationsförmåga, samt sökmotorernas robotar.
Annars kan du läsa vår artikel om hur du själv skriver bra SEO-texter för din hemsida.
2. Skicka din hemsida till Google
När du skapat din hemsida och gör den tillgänglig för Google går ni automatiskt in i ett slags partnerförhållande. Du vill att besökare av Googles sökmotor ska hitta till din hemsida och Google vill underlätta för sina användare så de får de bästa sökresultaten baserat på vad de söker efter.
Tyvärr kan det vara så att du som ägare av hemsidan inte vet om eventuella problem på webbplatsen som leder till att Google väljer att inte skicka trafik till din sida. Därför ska du använda dig av Google Search Console.
Google Search Console (eller GSC), tidigare känt som Google Webmaster Tools är ett helt gratis SEO-verktyg som går att använda på alla webbplatser oberoende av vilken plattform den är byggd på. GSC är en samling verktyg som hjälper dig att se till att din hemsida är “frisk” och Google-vänlig, du får tillgång till information såsom felmeddelanden och felloggar som Google hittar på din sida.
Oundvikligen kommer din hemsida någon gång att hittas av Google-bots som hela tiden söker igenom innehåll på webben, men i väntan på att det ska ske kan du själv vidta åtgärder för att skynda på processen för att din hemsida så snabbt som möjligt ska bli synlig på Google. Det du ska göra är att registrerar ett konto i Google Search Console och därefter skicka in din webbplatskarta.
Vi kan jämföra den tekniska lösningen av att skicka över din webbplatskarta till Google Search Console med att vinka hej och ge Google en knuff i ryggen och be dem söka igenom och indexera din webbplats snabbare. Det finns även en hel del andra saker du kan göra i Google Search Console, men att bara åtgärda eventuella fel och skicka in din webbplatskarta kan leda till mycket bättre förutsättningar när det kommer till att synas i Google.
Läs mer om Google Search Console här ►
3. Metataggar
Det finns många olika begrepp att hålla koll på när det kommer till sökmotoroptimering och ett av dessa är metataggar. Det är en viktig del av din rankingfaktor att fylla i din webbplats metataggar med relevanta beskrivningar av innehållet på sida, för med en metatagg kan sökmotorer som Google enklare ta in information om din webbplats.
Idag är det faktisk väldigt enkelt att tillämpa metataggar om du använder CMS såsom Wordpress exempelvis. Det krävs med andra ord ingen kodning som det gjorde förr. Det finns olika typer av metataggar som uppfyller enskilda ändamål.
När det kommer till just SEO-optimering är de vanligaste man använder sig av metatitel och metabeskrivning. Dessa två syns i sökresultatet i sökmotorn vilket gör att det är det första användare ser innan de klickar sig in på din hemsida.
De lila bokstäverna är metatiteln (titeln är blå om du inte besökt sidan än), sedan är den korta svarta texten under titeln det som kallas metabeskrivning.
Metatitel
Då det är det första som en eventuell besökare till din sida ser så är den självklart väldigt viktig. Inte bara för att locka till sig klick av Googles användare men också ur ett SEO-perspektiv. Här är några tips för att sökoptimera din metatitel:
- Max 50–60 tecken lång. Detta kan variera men vi rekommenderar att du inte överskrider 60 tecken, anledningen är att Google annars kan komma att kapa din titel mitt i så inte hela syns.
- Ha med ditt viktigaste sökord/nyckelord, för att fånga Googles ögon.
- Alla sidor på din webbplats bör ha en metatitel. Varje metatitel på webbplatsen bör även vara unik.
Metabeskrivning
Metabeskrivningen är inte något som syns på din landningssida utan den syns i sökresultatet och fungerar som ett skyltfönster för din sida, därför ska det vara en tydlig och kortfattad beskrivning av innehållet på din hemsida.
Även metabeskrivningen är viktig ur ett SEO-perspektiv. Kom ihåg att den ska vara intresseväckande! Glöm inte bort att konkurrensen på Google är stor och att du fightas om uppmärksamheten.
- Glöm inte bort att skapa en beskrivning. Det är viktig att komma ihåg att om du inte själv skriver en metatext till din sida väljer Google ut en själv som dom anser passar från din webbplats, som sedan syns vid en sökning.
- Max 155 tecken långt. Likt metatiteln kan det variera men vi rekommenderar att inte gå över 155 tecken, för är din beskrivning för lång kommer meningen kapas av Google även här.
- Ha med ditt viktigaste sökord/nyckelord, för att fånga Googles ögon. Använd ordet på ett sätt så det passar in naturligt, det ska inte se överoptimerat ut, utan relevant.
- Alla sidor på din webbplats bör ha en metabeskrivning. Varje sidas metabeskrivning på webbplatsen bör även vara unik.
4. Länkbygge
Ett annat sätt att skapa sig en bättre placering är genom länkkraft, så kallad Off Page SEO. Att ha länkar till din webbplats samt undersidor är en del av grunden i Googles algoritm och därmed en förutsättning för att hamna högt i Googles sökresultat. Det handlar som sagt framförallt om länkar från andra webbplatser till din, Google anser nämligen att webbplatser som andra väljer att länka till är mer värdefulla och trovärdig, vilket ger ett mervärde för användarna.
Så ett tips är att börja arbeta aktivt med att skaffa fler länkar. Om andra webbplatser länkar till din, särskilt större webbplatser och såna som har innehåll relaterar till ditt, kommer Google att ranka din webbplats högre, dessutom får du fler besökare via länkarna på andras webbplatser.
5. Se till att din hemsida är mobilanpassad
Först och främst, vad är då en mobilanpassad hemsida? Kort sagt så finns svaret i namnet. Det är en hemsida som har optimerats för att se bra ut och fungera väl för de besökare som når den via en webbläsare i sin mobiltelefon eller surfplatta.
Mobila enheter står idag för mer än hälften av den globala trafiken online. I och med att så pass många internetanvändare kommer in via sin mobil eller surfplatta är det därför väldigt viktigt att din webbsida är mobilanpassad. Annars riskerar du att gå miste om potentiella kunder, för vem vill behöva zooma in och ut på texter och bilder på en hemsida?
Även Google vill såklart att sina användare ska vara nöjda, så att erbjuda besökare en mobilvänlig webbplats är ett måste då Google kollar på mobilversionen av din hemsida för att bestämma hur den ska rankas i deras sökresultat.
Med andra ord, en dåligt mobilanpassad hemsida innebär lägre rankingar i Googles sökresultat, vilket i sin tur innebär mindre trafik till din hemsida. Att din hemsida ser bra ut och är väl fungerande på mobila enheter har det vill säga aldrig varit viktigare.
Du kan själv, väldigt enkelt kolla upp via Googles egna Mobilvänlighetstest hur mobilanpassad din hemsida är.
6. Nyckelord
Fram tills relativt nyligen har ett populärt sätt att arbeta med SEO och nyckelord varit att välja ut nyckelord för att sedan fylla ut innehåll på webbplatsen med dessa. Det är något som kallas keyword stuffing, vilket innebär en onaturlig upprepning av nyckelord. Det vill du undvika då det triggar igång alarmsignaler hos Google och påverkar texten negativt då den blir onaturlig och svårläst.
Som sagt, SEO-content handlar inte om upprepning av nyckelord om och om igen, så som det gjorde förr, dock används de fortfarande för att hjälpa Google förstå vad ditt innehåll handlar om, skillnaden idag är hur du använder dig av dessa nyckelord för att sökmotorer ska tycka om din sida.
När du genomgått processen att välja ett ämne att skapa innehåll kring på din webbplats så kommer nyckelordet nämnas på ett naturligt sätt under textens gång per automatik, och det är så det ska kännas för besökarna när de läser, naturligt.
7. Page speed
Oberoende av vilken enhet din webbsida besöks via ska den ladda snabbt då långsamma landningssidor kan påverka hur bra du syns på Google negativt. Det kan du nog tänka ut själv, vem gillar att vänta flera sekunder tills en webbplats laddats färdigt? Det vet även Google, och dom tänker på sina användare.
Så kom ihåg att det är viktigt att du har så bra teknisk SEO som möjligt. Med hjälp av Googles egna gratisverktyg Page Speed insights kan du själv enkelt hålla koll på hur snabbt din webbsida med alla undersidor laddar. Page Speed Insight analyserar innehållet på din webbsida och genererar förslag som kan göra din sidan snabbare.
I slutet av maj månad 2021 kommer Google släppa sin nya uppdatering Core Web Vitals på sina algoritmer som kommer att påverka rankingen av innehåll på Google. Med den nya algoritmen kommer fokus ligga på användarperspektivet och Google kommer kunna mäta användarnas upplevda upplevelse av webbplatsen de besökt.
Detta för att Google ska kunna ranka och prioritera det innehåll som användarna helst tar del utav för att mer noga kunna säkerställa att användarna får ut så mycket som möjligt av sin Google-sökning. I och med detta kommer det tidigare nämnda SEO-content som syftar till att skapa relevant och anpassat innehåll vara viktigare än någonsin 2021.
Vad är Google Ads? Och hur fungerar det?
Google Ads, tidigare känt som Google AdWords, är Googles plattform för betald annonsering för att göra det enkelt för företag att marknadsföra sina produkter och tjänster online. AdWords lanserades i slutet av millennieskiftet och och 2018 blev det kort och gott Google Ads, vilket bygger vidare på samma koncept om något utvecklad version.
Idag har tjänsten kommit att bli sökmotorns allra främsta inkomstkälla. Kollar vi tillbaka på 2020 så omsatte Google närmre 147 miljarder dollar i annonsintäkter. Som vi var inne på tidigare är Google Ads de betalda annonserna som finns i toppen av Googles sökresultat. När du Googlar på en tjänst eller produkt kan du se att de länkar som är placerade högst upp i resultaten troligtvis är markerade med ordet Annons.
Det betyder att de finns på en betald annonsplats, att någon betalat för att synas där uppe. Väljer du att köpa Google Ads innebär det då att när någon söker efter termer som har anknytning till din produkt/tjänst så visas din annons. Det gäller med andra ord att välja rätt sökord som har störst chans att omvandla en besökare till kund.
Med konceptet Google Ads betalar du för varje gång någon klickar på din annons i sökresultatet, denna kostnaden benämns CPC, Cost Per Click. Som vi nämnde tidigare kostar ett klick i genomsnitt 4,09 – 8,18 kr i Google Ads. I branscher med låg konkurrens bland sökorden som annonserna utgår ifrån kan vi se snittkostnaden per klick ligga på 2-5kr, även så lite som tiotals ören.
Sedan finns det branscher där populära sökord med en hög chans för konverteringar ofta innebär en hög CPC vilket kommer göra att din annons på Google kostar mer. Då kan du får betala bra mer än 100 kr per klick. Kostnaderna kan med andra ord skilja sig åt väldigt mycket på grund av faktorer som bransch och konkurrens.
På så sätt skiljer sig annonserna i sökresultaten på Google från en annonsplats i en tidning, där du behöver betala en summa för att synas men du kan veta om exponeringen i tidningen kommer generera i tillräckligt med intäkter för täcke kostnaderna för annonsen.
Fördelarna med Google Ads rent ekonomiskt är då att du bara betalar för din annons när en användare, förhoppningsvis en kund, klickar på annonsen. Skulle det vara så att annonsen inte genererar i några klick behöver du inte betala något för den, alls. självklart kan då även många klick komma att kosta mer, men då personen som väljer att klicka på din annons med största sannolikhet är intresserad av det du säljer ökar chanserna till försäljning.
Relaterad läsning ► Vad är SEO och SEM? Betydelser, strategi och tips
Vad kostar en SEO-byrå?
Som vi tidigare nämnt är det fullt möjligt för dig att lyckas med din sökoptimering utan kostnad så länge du är villig att göra jobbet själv. Känner du att du inte har den tiden att investera som faktiskt krävs kan du alltid ta hjälp av någon, det finns byråer som jobbar med just sökoptimering.
En SEO-byrås främsta uppgift är att se till att dess kunders hemsidor lätt kan hittas på Google eller andra sökmotorer online. Vad som förhoppningsvis har framgått i den här artikeln är att Google drivs av avancerade algoritmer, som dessutom kommer med nya uppdateringar med jämna mellanrum.
Dessa algoritmer har då SEO-byråer till uppgift att försöka tillfredsställa, det gör de då genom att göra hemsidan så attraktiv som möjligt utifrån Googles synvinkel (bla.a de punkter vi gick igenom ovan under rubriken Så syns din hemsida på Google 2021 – 7 tips).
SEO-byråer erbjuder allt som ofta olika typer av tjänster, man kan säga olika SEO-tjänster. Dessa utformas då enligt olika betalningsmodeller och priset du får betala för SEO kan variera kraftigt, med betoning på kraftigt, främst beroende på arbetets omfattning och kvalitet.
Priset skiljer sig även mellan olika byråer, hur långt ett avtal sträcker sig, arbetets omfattning etc. För mindre företag handlar det ofta om mängden sökord och sökfraser som SEO byrån riktar in sig mot. När det handlar om större företag är det ofta en månadsvis betalning eller timarvode som är den faktor som bäst beskriver priset på sökoptimering. En SEO-konsult kostar vanligtvis mellan 800–1 400 kr i timmen och månadsarvoden brukar ligga på 7 – 13 000 kr.