På många sätt är annonsering på Instagram detsamma som reklam på Facebook. Detta borde inte komma som en överraskning, eftersom Instagram är en del av Facebook-nätverket. En av de viktigaste delarna av ditt företags marknadsföring är att synas online och hit hör bland annat annonser på Instagram, och därmed är det naturligt att som ny förtagare fundera på vad kostar det att annonsera på Instagram?
Att annonsera på Instagram kommer kosta dig någonstans mellan 1,92kr och 20kr per klick (CPC) för en kampanj. Om du föredrar att visa dina annonser på en kostnad per mil (CPM) -basis, med fokus på intryck, kommer du troligtvis att betala cirka 48 kr i genomsnitt per 1 000 visningar.
Innehållsförteckning:
- När vet jag hur mycket det kommer kosta att annonsera på Instagram?
- Vad ska jag tänka på när jag sätter min budget?
- Vad är skillnaden mellan att annonsera och sponsra? Och är det någon prisskillnad?
- Vad är skillnaden i pris mellan att annonsera på Instagram och Instagram stories?
- Kan jag annonsera på Facebook och Instagram samtidigt? Och vad innebär det för kostnaden?
När vet jag hur mycket det kommer kosta att annonsera på Instagram?
Det finns inget specifikt pris för vad en annons kostar, därmed kan du betala allt från några kronor till hundratusen kronor.
Kort sagt kan man säga att det kostar lika mycket att annonsera på Instagram som du är villig att betala.
Att använda dig av Instagram innebär att du får en visuell marknadsföringskanal, något som är väldigt tilltalande för de flesta potentiella kunder. Där kan du med hjälp av bild och text visa upp vad du säljer eller erbjuder.
Med Facebooks annonsplattform Ads Manager får du ett enkelt och gratis verktyg att använda dig av för att skapa dina annonser. På Facebook Ads Manager ser du hur mycket din annons kommer kosta. Om du vill kan du även marknadsföra dina bilder direkt från Instagram om du har ett företagskonto där.
Hur mycket det kommer att kosta att annonsera på Instagram får du reda på direkt när du skapar din annons i Facebook Ads Manager. Då sätter du nämligen en daglig budget för din annons och den kan vara så låg som enbart några kronor.
Relaterad läsning ► Annonsera på Instagram – Hur kommer jag igång?
Om du vill testa en annons för att se hur den konverterar kan det vara bra att börja med en lägre budget för att sen optimera den utefter de resultat du får. Om du vill ha ännu större kontroll över din budget kan du välja att sätta en livstidsbudget istället för en daglig budget.
En daglig budget är ett genomsnittsbelopp för vad din annons kommer kosta. En livstidsbudget är däremot den totala kostnaden för hela din annons. Hur länge din annons ska pågå bestämmer du själv med ditt Ad Set-schema, samt att du kan aktivera eller pausa den när du vill.
Du kan till exempel ha 400 kronor som dagsbudget och därmed spendera max 2 800 kronor per vecka, eller ha 3 000 kronor i livstidsbudget.
Trött på att scrolla? Gå direkt till mer info längre ner på sidan:
► Vad ska jag tänka på när jag sätter min budget?
► Vad är skillnaden mellan att annonsera och sponsra?
► Är det dyrare att annonsera på Instagram Stories?
► Kan jag annonsera på Facebook och Instagram samtidigt?
När du väljer budget för Instagram kan du även välja vilken optimering du vill ha för din annonsleverans. Här kan du välja mellan länkklick, daglig unik räckvidd, exponeringar samt visningar av målsida. Du kan även välja att sätta en kostnadskontroll för din optimering.
När du har valt vilken budget du vill ha, samt vilken din målgrupp är kommer Facebook Ads Manager automatiskt att räkna ut vilken din möjliga räckvidd är för budgeten samt hur många klick du beräknas få.
På så vis får du direkt inte bara en överblick av hur mycket din annons kommer kosta utan även över hur många den kommer nå. Ju högre din annonsbudget är desto fler konverteringar kan du få.
Det här kan vi göra för ditt företag:
Authority Content – Innehåll som prioriteras av Google (precis som artikeln du läser just nu).
Videoproduktion – Från omklipp till nyproduktion. Kostnadseffektivt och till ett högt produktionsvärde.
LinkedIn Annonsering – Effektiva strategier med tydlig avkastning på investeringen.
Livestream & Digitala Event – Enkelt och smidigt. Hos er, i vår studio eller helt digitalt.
Vad ska jag tänka på när jag sätter min budget?
När du sätter din budget på Instagram väljer du mellan en daglig budget och en livstidsbudget. Den dagliga budgeten kan vara bra att välja då Facebook Ads Manager då styr över hur mycket pengar som spenderas varje dag, allt efter hur stor chans det är för dig att få bra resultat.
Därmed kan det spenderas mer pengar vissa dagar när du beräknas få bra synlighet. Om du däremot väljer en livstidsbudget är budgeten det maximala beloppet för din annons under hela den tid då den är aktiv.
När du väljer budget på Instagram är det en bra tumregel att börja lågt för att sedan se hur väl din annons når ut. På så sätt riskerar du inte att förlora pengar.
Relaterad läsning ► Vad kostar annonsering på LinkedIn?
Efter att du testat din annons kan du alltså höja ditt annonsbelopp. Ofta behövs det mindre pengar än vad man tror för att annonsera på Instagram. Allt handlar om hur väl man känner sin målgrupp och kan begränsa den.
När du ska sätta din budget är det alltså viktigt att tänka på att inte direkt sätta flera tusentals kronor i budget. Om din annons inte är optimalt utformad och tilltalande kommer den inte att konvertera mer än vad den gjort om du istället spenderat några hundra kronor.
Din budget ska vara baserad på det mål du har med annonsen, men det är högst relevant att testa den först innan du sätter en hög sådan.
Vad är skillnaden mellan att annonsera och sponsra? Och är det någon prisskillnad?
Om du vill få ut de varor och tjänster du säljer på Instagram utan att ordna med annonser, då kan du istället undersöka alternativet med att sponsra. När du sponsrar på Instagram sponsrar du ett vanligt inlägg eller ett inlägg i stories.
Att sponsra innebär helt enkelt att du tar kontakt med användare med ett stort följarantal, så kallade influencers, på Instagram och ber att få köpa ett inlägg hos dem. Att följa influencers är populärt och idag arbetar många av dem professionellt.
Du kan välja mellan att antingen skapa ditt egna sponsrade inlägg eller be influencern att skapa ett content åt dig. Allt beroende på vad du föredrar. Att låta influencern skapa ett content kan i vissa fall göra det till en marknadsföring som upplevs som mer pålitlig av dess följare.
Hur stor prisskillnaden är mellan att betala för en annons eller för ett sponsrat inlägg beror på vem du vill köpa ett sponsrat inlägg hos. Ju fler följare ett Instagramkonto har desto dyrare är det i regel att sponsra ett inlägg.
Ofta kan du välja mellan att betala det sponsrade inlägget baserat på antalet följare eller baserat på den engagemangsnivå det skapar. Här gäller det att förhandla med den influencer du vill sponsra hos. Det är viktigt att ha koll på att influencern inte har någon ansvarsskyldighet om de inte levererar det du har betalt för.
Ett generellt pris för ett sponsrat inlägg är från 1 500 kronor per inlägg för 2 000 följare upp till 10 000 kronor för 100 000 följare. Det finns dock inga fasta priser utan alla Instagramkonton väljer själva hur mycket de vill ta betalt.
Generellt kan man säga att det är dyrare att sponsra ett inlägg än att arrangera en annons. Det finns dock större möjligheter att nå ut med ett sponsrat inlägg, samt att man är säkrare på att man når rätt målgrupp. Allt beror dock på hur många aktiva och verkliga följare Instagramkontot har.
Vad är skillnaden i pris mellan att annonsera på Instagram och Instagram stories?
När du annonserar på Instagram kan du välja mellan att annonsera på inlägg i flödet eller på stories. Stories är en nyare del av Instagram där det är mycket populärt att ha annonser.
Dessa kommer då att visas mellan olika användares stories. Hur mycket du kommer få betala för din annons på dessa två ställen på Instagram varierar beroende på vilken budget du sätter.
Generellt är det dock något dyrare att annonsera genom Instagramannonser jämfört med Stories. Detta beror på att CPM (Cost per million) är något högre för vanliga annonser.
Att ha en annons i Instagram Stories är även billigare än att ha ett sponsrat storiesinlägg. Detta beror på att ett sponsrat storiesinlägg försvinner efter 24 timmar, samtidigt som det kan vara dyrt att köpa.
Genom att använda dig av Stories när du annonserar på Instagram har du en större chans att nå ut till fler människor och också få ett större antal klick på din annons. Detta är värt att tänka på när du väljer hur du ska annonsera.
Att annonsera via Instagram Stories är helt enkelt ett mer kostnadseffektivt sätt att nå ut. Vad själva skillnaden i pris är kronor sett beror dock på din annons, din budget, din målgrupp och mycket mer.
Du kan enkelt göra en egen jämförelse inne i Facebook Ads Manager där du skapar en annons för Instagrams feed och en annons för Instagram Stories. Genom att ha samma budget för båda annonserna ser du vart din annons är mest lönsam och vilken du bör satsa på.
Kan jag annonsera på Facebook och Instagram samtidigt? Och vad innebär det för kostnaden?
Du kan annonsera på Facebook och Instagram samtidigt. När du skapar din annons i Facebook Ads Manager väljer du vilka kanaler du vill att din annons ska visas i.
Om du klickar i både Facebook och Instagram kommer Ads Manager att sprida ut din annons så att den visas jämnt i alla kanaler. Att annonsera på såväl Facebook som på Instagram kan vara smart då du kan få en större spridning samt att du kan vidga din målgrupp.
Innan du påbörjar din annonsering är det dock bra att ta reda på vilken typ av medier som dina potentiella kunder använder. Om de använder både Facebook och Instagram kan du med fördel använda båda.
Det innebär ingenting för kostnaden att du använder både Facebook och Instagram för din annons. Du har fortfarande en fast dagsbudget eller livstidsbudget.
Vad det innebär för budgeten är däremot att mindre pengar kommer att spenderas på Instagram då pengarna för annonsen kommer att fördelas över såväl Instagram som Facebook.
Om du inte ökar din budget när du även annonseras på Facebook kommer din annons visas mindre på Instagram för att även kunna visas på Facebook.
Om du vill behålla samma nivå av annonsering på Instagram och samtidigt lägga till Facebook bör du därför öka din budget därefter.
Fler artiklar om Instagram
[wp_blog_designer id=”9″]