Att använda sig av ett företagskonto på Instagram kanske inte är något nytt. Däremot finns det en hel del olika funktioner och hjälpmedlen som man kan dra nytta av för att öka ditt företags lönsamhet. Kanske funktioner som man tidigare inte tänkt på.
Instagram förser er med allt från statistik av följare och händelser, till att kunna jobba med plattformen som en köp-drivande marknadsföringskanal genom att använda shopping-tags som är kopplade till era produkter.
För att hantera all verksamhet lättare, är Facebook Business Suite ett verktyg för er som är intresserade av att ha en och samma plattform för era företagskonton på både Facebook och Instagram.
Speciellt med tanke på att många funktioner på Instagram kräver ett företagskonto kopplat till Facebook, så är det smart att oavsett ha allt samlat.
Den nya varianten av Facebook Business Manager har nu namnet “Facebook Business Suite” – en uppgradering som förenklar hanteringen ett steg längre jämfört med den tidigare varianten.
En ny funktion som tillkommit är den “enhetliga inkorgen” som underlättar för dig på så sätt att alla meddelande och kommentarer samlas på samma plats från både Facebook och Instagram.
Istället för att behöva besöka varje konto separat, finns nu möjligheten att svara direkt genom Business suite. Alla reaktioner från publicerade inlägg och stories syns redan på förstasidan och som sedan läggs i statistik för respektive plattform.
Givetvis kan man se all statiskt enskilt på Instagram och Facebook, men det som är en fördel att ha det samlat på en sida, är att man också kan jämföra med varandra. Vilken plattform går det bäst för, vad behöver man utveckla eller möjligtvis erbjuda ytterligare?
Genom att använda Business Manager kan du stärka din Instagram-strategi på många olika sätt.
Tack vare att Instagram och Facebook har kombinerat sina e-handelskomponenter, så kan du med hjälp av applikationen även sköta din shop på Instagram, eller Facebook om du så vill.
Men eftersom Instagram idag har blivit en av det största plattformarna med många användare, och kanske sidan där din specifika målgrupp finns till, kan det vara mest relevant.
Möjligheten att kombinera content samt marknadsföring av dina produkter kan öka din försäljning ytterligare, och med hjälp av messenger eller direktmeddelande kan ni enkelt sköta support på båda sidorna.
För att aktivera din shop behöver du som tidigare nämnt en Facebooksida för företaget och där kan du då aktivera din Facebook Shop för att sedan koppla till Instagram där du behöver ha en företagsprofil.
Därefter behöver du ha en produktkatalog som även den ska vara kopplad till Instagram. Men själva katalogen lägger du till i business suites. När följande är gjort ska du kontakta Facebook för ett godkännande innan du kan aktivera shoppen och börja tagga dina produkter i önskade bilder.
Allt arbete kring shopen kan du helt enkelt sköta direkt genom Business Suite. Eftersom produkterna är klickbara på Instagram, finns möjligheten för kunderna att genomföra köpa direkt i appen.
Det går givetvis också att länka vidare till vald hemsida, vilket även gör att du på köpet genererar besök till sidan eftersom att du uppmuntrat följarna att kika närmare på produkterna.