YouTube end screens och varför du ska använda dem

YouTubes nya end screens och varför du ska använda dom

YouTubes End Screens lanseras nu för alla kreatörer och det innebär att du kan lägga till miniatyrer i slutet av dina videor. Skapar du tillräckligt effektiva end screens i dina videoklipp kan du faktiskt öka antalet tittare.

Låter bra, men stämmer det verkligen:

Ja, eftersom end screens kan hjälpa dig att leda tittare till andra videoklipp, spellistor och kanaler på YouTube samt uppmana tittare att prenumerera på kanalen. Lyckas du med detta får du garanterat fler tittare.

YouTube slutskärmar med Jamie Oliver Food Tube

Så här kan det se ut. Jamie Olivers Food Tube använder YouTube slutskärmar på ett effektivt sätt. (Bild från YouTube)

End screens är en del av videoklippet och visas under de sista 5–20 sekunderna. Du kan lägga till upp till fyra element för att marknadsföra t.ex innehåll, kanaler eller webbplatser. Elementen är expanderbara, och tittaren kan visa mer information genom att hålla muspekaren över elementet på en stationär dator eller genom att trycka på det på mobila enheter.

Men det blir bättre:

End screens har potential att driva verkligt engagemang med tittarna. Och om du inte använder den här nya funktionen i slutet av dina videor, kan du gå miste om flera möjligheter att öka din exponering.

Den stor nyheten med end screens är såklart att det fungerar både för tittare på stationära och mobila enheter.

Dom som lyckas med end screens följer 3 enkla steg:

# 1 Skapa videoklipp med målet att inkludera end screens.
YouTubes hjälpsida säger att videor bör skapas med tillräckligt med tid i slutet för att lägga till end screens. Dessutom bör du redigera de sista 20 sekunderna av dina videoklipp med end screens i åtanke (se # 3 nedan för mer tips om vad du bör undvika att göra).

#2 Tajma end screens med omtanke.
Eftersom end screens visas i de sista 5-20 sekunderna av din video, kan du välja att använda hela eller så lite av denna tid som du vill. Med detta sagt, kan du upptäcka att tittarna reagerar olika på en end screen som visas i de sista 15-20 sekunderna av en video än under de första fem-tio sekunderna. Det kan även fungera bättre att placera ut dem en och en istället för att visa alla på en gång. I huvudsak bör du testa olika metoder för hur dina end screen visas för att hitta vad som fungerar bäst.

#3 Använd inte visuella ledtrådar för att markera dina end screens
YouTube tar prestanda, tittarnas beteende, enhet och videons sammanhang i beaktande när end screen visas. Enligt YouTube kan det finnas fall där din slutskärm inte visas. Detta kan t.ex. vara på grund av placeringen på mycket små skärmar. Så rådet är egentligen att inte peka på en kommande slutskärm eller markera den visuellt i videon. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att den inte visas och då kommer det se konstigt ut. Av samma anledning bör du inte heller lägga med viktigt information då den kan gå förlorad om slutskärmen inte visas.

Ok, vad är slutsatsen då:

Sammantaget är YouTubes nya end screens en spännande möjlighet för att engagera dina tittare. Och eftersom du kommer nå fler mobila målgrupper, öka visningstider och driva actions från tittarna borde du börja använda end screen så snart som möjligt.

Källa: Bree Brouwer, Google och YouTube.